Συμπληρώματα Διατροφής: Ο ρόλος τους στη διατήρηση της καλής λειτουργίας του οργανισμού.

Η διατροφή αναμφισβήτητα αποτελεί τον βασικό πυλώνα για την καλή υγεία και την ευεξία μας. Μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής μπορούμε να εξασφαλίσουμε την πρόσληψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών που χρειαζόμαστε, τις βιταμίνες, τα μέταλλα, τα ιχνοστοιχεία που βοηθούν στην καλή λειτουργία του συνόλου των οργάνων μας και κατ’ επέκταση στη συνολική υγεία του οργανισμού μας.

Με τους ρυθμούς της καθημερινότητας της σύγχρονης κοινωνίας, όμως, είναι πολύ συχνό φαινόμενο να μη λαμβάνουμε τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες μόνο μέσω της διατροφής μας. 

Εδώ εμφανίζονται τα συμπληρώματα διατροφής ως ένα χρήσιμο εργαλείο που μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη ανεπιθύμητων ελλείψεων και στη διατήρηση της καλής μας υγείας. Από την αύξηση της ενέργειας έως την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην επίτευξη και διατήρηση ενός υγιούς οργανισμού.

Το πρώτο και πιο ουσιαστικό βήμα για τη διατήρηση της καλής μας υγείας, όπως προαναφέρθηκε είναι η ισορροπημένη διατροφή. Ωστόσο, ακόμα και οι πιο συνειδητοποιημένοι καταναλωτές μπορεί να έχουν κενά στη διατροφή τους, εξαιτίας διάφορων παραγόντων όπως παράλειψη γευμάτων, έλλειψη χρόνου για μαγείρεμα, αδυναμία πρόσβασης σε υψηλής ποιότητας τρόφιμα, διάφορες παθήσεις, η ύπαρξη τροφικών αλλεργιών ή δυσανεξιών κ.α. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα συμπληρώματα διατροφής αναλαμβάνουν τον πολύτιμο ρόλο της κάλυψης ελλείψεων ή/και πρόσθετων αναγκών του οργανισμού μας.

Τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής είναι οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία και αυτό γιατί οι σύγχρονες διατροφικές επιλογές δεν καλύπτουν την πρόσληψη των απαραίτητων για τον οργανισμό ποσοτήτων. Η έλλειψη, όμως, αυτών των θρεπτικών συστατικών μπορεί να οδηγήσει σε ποικίλα προβλήματα υγείας μεταξύ άλλων αναιμία (ανεπάρκεια Β12), διαταραχές όρασης (ανεπάρκεια βιταμίνης Α), ευθραυστότητα οστών (έλλειψη βιταμίνης D), νευρολογικές διαταραχές (έλλειψη φυλλικού οξέος) κ.α.  Η λήψη συμπληρωμάτων συνεπώς συστήνεται για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων και να διασφαλίσει ότι ο οργανισμός λαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη λειτουργία του.

συμπληρώματα διατροφής

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των συμπληρωμάτων διατροφής είναι η δυνατότητά τους να προσφέρουν στον οργανισμό μας θρεπτικά συστατικά σε εύκολα απορροφήσιμες μορφές. Δεδομένου ότι η επεξεργασία των τροφίμων όπως η πιο απλή μορφή που είναι το μαγείρεμα, ενδέχεται να μειώσει τη δραστικότητα των θρεπτικών συστατικών, τα συμπληρώματα διατροφής αναλαμβάνουν να μας τα προσφέρουν όταν αυτό είναι απαραίτητο και πάντα έπειτα από σύσταση ενός επαγγελματία υγείας!

Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι τα συμπληρώματα διατροφής δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως αντικατάστατο μιας πλήρους και ισορροπημένης διατροφής. Η διατροφή παραμένει ο καλύτερος τρόπος να λάβουμε όλες τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες. 

Βιταμίνες όπως αυτές του συμπλέγματος Β και τα μέταλλα όπως ο σίδηρος, συμμετέχουν στη διαδικασία μετατροπής της τροφής σε ενέργεια για τον οργανισμό. Σε περιπτώσεις που δεν λαμβάνονται στις απαιτούμενες ποσότητες τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά μέσω της διατροφής, είναι απαραίτητη η λήψη συμπληρώματος διατροφής ώστε να αποφευχθεί το αίσθημα της κόπωσης και της έλλειψης ενέργειας.

Ένα από τα πιο γνωστά και ευρέως χρησιμοποιούμενα συμπληρώματα διατροφής είναι αυτά που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Συμπληρώματα που περιέχουν βιταμίνη D, E, ψευδάργυρο είναι ιδανικά για την τόνωση του ανοσοποιητικού ειδικά τη χειμερινή περίοδο όταν παρατηρείται έξαρση των ιώσεων και της γρίπης καθώς υποστηρίζουν φυσικά την άμυνα του οργανισμού απέναντι σε λοιμώξεις και ασθένειες.

Οι αγχωτικοί ρυθμοί της καθημερινότητας σε συνδυασμό με ένα φτωχό σε θρεπτικά συστατικά διατροφικό πρόγραμμα μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου με αποτέλεσμα να παρατηρείται υποπαραγωγικότητα, προβλήματα μνήμης και συγκέντρωσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα, φυτικά εκχυλίσματα βοτάνων μπορούν να ενισχύσουν τη γνωστική λειτουργία και να ενισχύσουν τη συγκέντρωση και την παραγωγικότητα.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, ενώ τα συμπληρώματα διατροφής προσφέρουν πολυάριθμα οφέλη για την υγεία, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατο μιας ισορροπημένης διατροφής, αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως συμπληρωματική ενίσχυση ενός υγιεινού διατροφικού προγράμματος και ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Είναι πολύ σημαντικό πριν τη λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής να συμβουλεύεστε ένα επαγγελματία υγείας που θα σας καθοδηγήσει στη σωστή επιλογή.

Εξίσου σημαντικό είναι να επιλέγετε ποιοτικά και αξιόπιστα συμπληρώματα διατροφής, γνωστοποιημένα από τον ΕΟΦ, τον ελεγκτικό φορέα για την Ελλάδα, ώστε να είστε σίγουροι ότι είναι ασφαλή και αποτελεσματικά.

Αλιόνα Στράτουλατ, Κλινική Διαιτολόγος -Διατροφολόγος.

Ένα Σχόλιο

  1. Pingback:Vegan Διατροφή και έλλειψη βιταμινών

Αφήστε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *